dissabte, 7 de febrer del 2015

FONT DE BENIAFÉ. NO XORRA AIGUA

La setmana passada vaig estar a  Beniafé, i no xorrava aigua. Em va sorprendre que en aquesta época de l'any no caiguera ni gota. Anar a Beniafé i no beure a la font et deixa un poc trist, veure el llavador i la bassa totalment buits deixa el paratge sense vida.
Vaig pujar a l'antiga era i vaig continuar caminant per  la carretera; i la sorpresa va ser que veure que per la cuneta de la carretera baixava un fil d'aigua. Vaig pensar, ja està, "en algun lloc hi ha un embós, i l'aigua buscant un camí alternatiu, ha trobat aquest!"
Com si d'un Sherlock Holmes "cutrillo" es tractés, vaig buscar d'on venia; i la sorpresa va ser que venia d'un tubet de goma que estava tirat en un  barranquet que és el que en definitiva abocava a la cuneta.
Doncs, continuem el tubet! I ahí va apareixer la segona sorpresa ! 
El tubet eixia d'una espècie de "caixa de registre" on es veu xorrar l'aigua, on hi ha una mena d'estructura que en funció del nivell d'aigua assolit l'aigua entra en una tuberia (crec que la que continua a la font). Curiós no! Allí al costat hi ha una caseta! Mireu-ho a les fotos i vosaltres direu què és, i per a que serveix eixa goma, si sempre ha estat, finalitat .... Si és legal o no, etc . Jo no estic al corrent de com està el tema eixe, però segur que algú de vosaltres  ho sabeu. El que si que puc dir, és que més amunt hi ha també una caixeta de registre, on l'aigua xorra, es pot beure al gall i no hi ha eixe "muntatge".


Per tant, si ahí arriba l'aigua, però a la Font no cau ni gota, entre mig passa alguna cosa. Jordi "el de Beniafé" em va donar la pista
Efectivament, vaig fer cas a les seues indicacions, i vaig trobar el punt clau. Està situat comes veu al mapa en un bancal que hi ha damunt de la carretera tot just abans de passar a l'altura de l'antiga Era. Allí es pot veure com una part del bancal està amb aiguamoll, i es veu perfectament un forat en la tuberia.
Ara ja només queda esbrinar on està l'embós, si eixe forat és la causa de que s'en isca l'aigua per ahí i per això ja no baixa gens a la font, si el forat només està fet per a que l'aigua no retorne per amunt i es desborde per on no toca,....
Com veieu, interessant el tema, digne d'avaluar per les autoritats, per aquells que passa l'aigua per les seues terres, per aquells que a l'estiu reguen de la bassa, i per tots aquells que estimem el nostre patrimoni.

* Podeu picar a sobre dels Icons i podreu veure també fotos i videos

2 comentaris:

Ignasi ha dit...

Esta font te diversos problemes. De moment l'únic que es preocupa de mantindre les arquetes del naiximent és Paco Lechera i com fa dos anys que no rega en Beniafé....estaran per a netejar. A més més la sequera que hi ha ha supose que també tindrà importància. I per últim crec que n'hi ha gent que es conecta sense autorització

JorDi ha dit...

Tens rao Ignasi, Paco Leche i jo tots els estius anavem a netejar el naiximent pero per culpa del Ingles es va deixar de cultivar en Beniafé. Jo este estiu vaig anar i el vaig netejar un poc pero caldría fer alguna millora.
La sequera no ha tingut mol efecte perque el cuadal es casi igual que sempre.
Ahir vaig poder localitzar, crec on está el principal embos i si no pasa res el cap de setmana proxim intentare arreglarlo perque es prau fácil. Si algú vol ajudarme que es pose en contacte amb mi.
Lo de la gent que es conecta ja es un altre problema i que crec que el Alcalde está en intentan donarli solucio.