dijous, 3 d’abril del 2008

SUGGERIMENTS

Arran d’un curset organitzat pel CEFIRE d’Alcoi, he tingut ocasió de visitar el Museu Arqueològic i Etnològic del Centre d’estudis Contestans. La planta baixa consta de tres dependències destinades a mostrar al visitant, entre d’altres coses, eines que intervenien en l’ elaboració de la farina, del vi i de l’oli a partir dels tres productes que conformen la trilogia mediterrània: el blat, el raïm i l’oliva. L’assistent pot accedir a veure l’esmentada producció mitjançant uns vídeos, els quals no vaig tenir ocasió de visionar per la manca de temps, però, en adreçar-me a la sala on s’exhibeix un rungló cedit al museu pel municipi de Cela de Núñez, vaig pensar que a Alcoleja hi ha una almàssera en desús actualment per la manca de personal que pot dedicar-se a la fabricació de l’oli. Com tothom sap, l’agricultura ha deixat de ser la professió dels alcolejans (molts dels quals han hagut de buscar alternatives laborals fora d’aquesta localitat) i ha passat a ser un complement de l’economia familiar, raó per la qual moltes tasques agrícoles són realitzades el cap de setmana, període en el qual només es disposa de temps per a la collita, mentre que l’elaboració, com ocorre a les poblacions del voltant, es realitza a Muro.
És cert que no es pot realitzar l’oli a Alcoleja, però em pregunte si actualment l’almàssera conté totes les peces que intervenien en el procés d’elaboració de l’oli. Si es disposa de totes les eines i el material adients, considere que és una pena que no s’aprofite aquest lloc per mostrar-los i explicar la seua funció ( en l’elaboració de l’oli) tant als fills d’Alcoleja que ho ignoren com als visitants. Precisament, quan érem a Cocentaina mirant l’espai destinat a l’elaboració de l’oli, una amiga i companya de departament d’Alcoi em féu preguntes sobre aquest procés i, malauradament, no vaig saber contestar-li, perquè jo tan sols recorde de l’almàssera d’Alcoleja que quan era xicoteta me n’anava amb un cabàs (que contenia el recapte ) a portar el sopar o el dinar a mon pare, el qual hi estava treballant. A hores d’ara encara recorde l’olor característica d’aquest indret, el foc sempre encés, un grup de llauradors movent-se cap ací i cap allà… records que em transporten a la meua infantesa i desencadenen tota una sèrie d’emocions que produïxen certa melangia: joventut de mon pare, un poble actiu, més xiquets i xiquetes a l’escola que en l’actualitat, jocs infantils, els meus estimats avis, el meu germà present encara a la llar familiar…
Bé, després d’aquest xicotet recorregut per la memòria, em situe en el moment de la pregunta que em formulà la meua amiga i recorde que em vaig sentir impotent pel fet de no poder facilitar-li cap explicació, però se’m va acudir que, tal vegada, si encara estava completa l’almàssera, podria demanar permís a l’autoritat corresponent per mostrar–li-la i que aquesta i jo ens assabentàrem del funcionament gràcies a les explicacions de mon pare. Després, fins i tot, vaig anar més enllà en els meus pensaments i em vaig preguntar si es podria mostrar al públic i que, fins i tot, una vegada a l’any, si les instal·lacions ho permeten, es poguera fer una demostració de l’obtenció de l’oli. Heus ací una proposta que, tant de bo, fóra possible dur a terme perquè, tal vegada, l’indret està infrautilitzat i és penós que no es puga visitar.

4 comentaris:

Rafa Mollà ha dit...

Bueno, Mila, puff, m'alegre que t'hages decidit a formar part del grup. Ho havia intentat tant amb un resultat tan negatiu, que ja ho havia deixat per perdut.A més a més com que no t'ho he tramitat jo per donar-te d'alta, la sorpresa ha sigut més gran.
Em sembla interessant el suggeriment que has fet. Crec que sempre hi ha gent, pobles, paisos que " saben vendre el seu producte, les virtuds que posseeixen, etc", encara que a vegades poden caure en el xovinisme, però si no es cau en eixa exageració, normalment és positiva aquesta forma d'encarar la situació.
En canvi, nosaltres, els alcolejans, més bé pequem del contrari,no solem rentabilitzar les coses positives que tenim de cara a l'exterior:aigua, paisatge, el poble en si, fonts, etc. i en el cas del que estàs proposant, també crec que ens passa igual.Cada vegada van venint més visitants al poble, cada vegada més es busquen les tradicions, els olis elaborats per les olives pròpies i no d'un muntó comú, i crec que si que es podria enfocar d'alguna manera l'almàssera.

juan ha dit...

Hola Mila. Sé que en Penàguila han inaugurat una almàssera que també deuria estar sense utilitzar ja fa anys. No tinc idea de com ho tenen organitzat.
Me'n recorde també de l'any de la batuda, per festes. Potser es poguera organitzar un dia per a fer l'oli, de festa. Hauria de ser quan hi ha olives però seria divertit i serviria per veure com està tot allò. jo recorde encara pujar els sacs d'olives a un muntó per abocar-los, però del funcionament per dins no tinc idea.

Merxe Aznar ha dit...

Mila, a la manxa, a Mota del Cuervo, han recuperat tres molins, i han fet una assossiació d'amics del molins, nosaltres van estar vidsitant un, ens van contar que un dia a l'any es dediquen a moldre i que va gent d'arreu del món.De fet, molts dels estrangers que hi arriben,es fan socis, perque es sembla una bona idea.
De tots els sentiments que hi descrius,és de la matèria que està feta la vida i són eixes petites coses(olors, llums, records) les que fan que la vida valga la pena.
No oblides mai deixar-li a l'Albert eixos moments màgics...dintre d'uns anys t'ho agraeixirà.
Felicitats per la teva entrada al blog, que no pares...ara que ja has començat

Ignasi ha dit...

Benvinguda. Com més serem més riurem.
Sé que l'almàssera està completa.Encara es conserven totes les maquinàries. Només li falta una dent a una de les rodes, però segurament es podria posar en marxa. Podem intentar-ho